פייסבוק הופכת להיות טינדר? /

שתפו!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

האם פייסבוק תהפוך להיות הטינדר הבאה?

לפני שנה הכריזה פייסבוק ב-F8, שהוא כנס המפתחים השנתי של החברה, על שירות דייטינג חדש שהיא עומדת להשיק לכלל המשתמשים שלה, המונים כיום כמעט 2.5 מיליארד משתמשים פעילים בחודש.

https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/

 

משתמשים ואנליסטים רבים הרימו גבה, הטיימינג לא היה אידאלי; חודשיים אחרי חשיפת הבלגן של “קיימברידג’ אנליטיקה”, אשר הובילה לבעיות רבות אצל פייסבוק ופגעה באופן מהותי באמון של הציבור בחברה מבחינת הפרטיות, עד כדי כך שהמנכ”ל, מארק צוקרברג, היה צריך להעיד בפני הסנאט בנושא.

 

מדוע פייסבוק מעוניינת להכניס שירות מציאת זוגיות?

לפני שננסה להבין את השירות עצמו צריך לבחון ולראות מדוע בכלל חברה, אשר מתפרנסת בעיקר ממכירת מידע למפרסמים ומודעות למשתמשים, תרצה להיכנס לתחום שכזה.

כסף. כסף מניע את העולם וגם את פייסבוק, אבל זה לא אומר בהכרח שפייסבוק צריכה להיכנס לכל שירות פופולרי. אם בוחנים את הנתונים יש שכל בלהיכנס לשוק תחרותי כמו עולם הדייטינג כאשר ההתחברות לטינדר עצמה היא דרך פייסבוק, מה שאומר שיש כבר לפייסבוק חלק מהנתונים של הרווקים והרווקות בפלטפורמה וכל מה שנותר הוא שהיא תחבר ביניהם ללא עזרה מצד שלישי, כמו טינדר. לפחות כך נראה על פני השטח.

 

פייסבוק נזהרת לא להכעיס את המשתמשים שלה (שוב)

ב-2010 חברת גוגל החליטה שהיא רוצה לפתוח רשת חברתית, עוד לפני הצמיחה של Facebook. גוגל הקימה שירות שנקרא Google Buzz. הרשת החברתית אפשרה לשוחח בצ’אט (הרבה לפני שצ’אטים והודעות פרטיות היו פופולאריים) עם החברים שלנו ב.. Gmail. נכון, בחירה קצת מוזרה, כי למה שנרצה לדבר עם הבוס שלנו או מוכר ששלחנו לו תעודה מזהה לפני 3 שנים?

Buzz היה כישלון עוד לפני שהתחיל, ויותר מזה, בין היתר כי גוגל שכחה את הדבר הכי חשוב בשירות חדש: לתת למשתמש לבחור אם להשתמש בו. מה זה אומר? ש-כ-ל משתמשי המייל של גוגל הפכו להיות חברים ב-Google Buzz מהיום הראשון מה שהוביל לכך שהמעסיק שתבעתם אותו לפני 3 שנים, היה במעגל החברים הפנימי שלנו ביחד עם האקסית המיתולוגית וההוא שנמנעתם לדבר איתו כל הלימודים. לכל מי שסקרן, הסוף גם לא אופטימי, על שרידיה של Buzz הוקמה Google Plus שגם נקברה השנה וממשיכה להתקיים (בענן) רק עבור החשבונות העסקיים.

פייסבוק לומדת מגוגל וגם מעצמה. היא ממש לא רוצה מקרה קיימברידג’ אנליטיקה נוסף. הפעם השירות הוא Opt-In, כלומר, נותנים למשתמש בחירה אם להפעיל אותו, כמו אינסטגרם. לכל משתמשי פייסבוק יש את האופציה לפתוח חשבון אינסטגרם, חינם. אין כסף ולא צריך להכניס פרטים להרשמה. אבל מי שרוצה חשבון Instagram צריך גם להתקין את האפליקציה ולאשר לפייסבוק לחבר את החשבון שלו לחשבון הפייסבוק. לא עשה זאת? אין לו Instagram, אותו הדבר עם Facebook Dating.

 

 

לאט לאט אבל לא הכי בטוח

מעבר ל-opt in, פייסבוק משחררת את השירות ברחבי העולם בקצב איטי ביותר. תוך כדי, כך אפשר לקוות, בדיקות איכות רבות בשביל לא לגרום לעוד Google Buzz. תחשבו איזה מה יקרה אם פייסבוק תטעה בהפעלת השירות כאופציונלי? אלפי זוגות נשואים ומאושרים יהפכו להיות פתאום רווקים נחשקים ויתחילו לקבל כל מיני הודעות אטרקטיביות לתיבה האישית. מעבר לזה, אם המידע יהיה פומבי, ניתן יהיה לראות בפיד “דני מחפש זוגיות שובבה באזור גוש דן”, כאשר דני נשוי כבר 5 שנים באושר עם 2 ילדים.

אז לא, אנחנו עוד לא שם וגם לא ארה”ב. בינתיים, השירות קיים ב-19 מדינות כאשר הראשונות להצטרף היו: קולומביה, מקסיקו, תאילנד, ארגנטינה וקנדה. ארה”ב צפויה להיכנס לפיילוט עד סוף השנה הנוכחית וישראל עוד לא בתכנון.

במהלך ההרצה פייסבוק מכריזה מדי פעם על כל מיני פיצ’רים שאולי האמריקאים יזכו להם, כמו “אהבה סודית”, אשר מאפשרת לתקשר באופן ישיר, באפליקציית Facebook Dating, עם מי ש”אהב” את הפרופיל שלנו.

מה הכוונה? אם דני אוהב את דנה ודנה גם סימנה שהוא אוהבת את דני, יש “Match” והם יכולים לשוחח. מוכר לכם? טינדר ביססה את כל המודל הכלכלי שלה על כך. פייסבוק, כמו טינדר, לא רוצה למנוע abuse בפיצ’ר לכן גם היא מגבילה את כמות ה”אהבות” ל-9 ביום.

הפיצ’ר הוכרז באפריל השנה, ב-F8, והוא מתווסף לפיצ’רים נוספים כמו “קבוצות” ו”אירועים”. אירועים מאפשר לרווקים/רווקות לבדוק מי מחבריהם מבלים באירוע הקרוב אליהם ולבחור אם להצטרף לבלות איתם או לא. כך פייסבוק מנסה להביא את עולם הדייטינג מהאון ליין לאוף ליין, אופציה די נחמדה אשר טינדר ביטלה ב-2017 בטענות שהפיצ’ר (שנקרא Tinder Social) לא מתאים ל-DNA ולדרך העתידית שאליה הולכת החברה.

 

העתיד של פייסבוק דייטינג לא נראה ורוד, או כתום

קשה עדיין למדוד את ההצלחה, או חוסר ההצלחה של דייטינג. כרגע האפליקציה בשלבי הרצה ואין עוד מודל כלכלי, ממש כמו טינדר בימיה הראשונים אשר היה ניתן להחליק ימינה יום שלם. נכון לעכשיו, פייסבוק בוחנת את השירות ובודקת את דפוסי השימוש של המשתמשים ב-19 מדינות.

פייסבוק לא החלטית ואי אפשר לדעת אם בכלל השירות יהפוך לחלק מארגז השירותים של החברה, כאשר יכול להיות שהחברה תחליט שלא כדאי עבורה להשקיע משאבים בדייטינג. במקרה זה, תבוטל ההרצה בארה”ב. נושא הפרטיות משחק פה גם הוא תפקיד חשוב, כאשר פייסבוק חייבת להפריד באופן מוחלט את השירות משירות ה”בסיס” שהוא הפיד הרגיל המוכר לכולם. בנוסף לזה, החברה צריכה גם לאפשר להפסיק את השירות ברגע שמשתמש הצטרף בטעות או מצא את בחיר ליבו או ליבה.

אי אפשר לדעת מה יהיה עם פייסבוק, עד קיימברידג’ אנליטיקה הייתה על הגל והרגישה שהיא יכולה לעשות הכל. לאחר הפרשיה המדוברת, פייסבוק הפכה להיות שמרניות יותר, עם זיהוי לפי ת.ז של חשבונות פוליטיים ועוד. ניתן לקוות שהחברה לא תפשל ותאפשר לזוגות נוספים למצוא אהבה, או לפחות קצת כיף באפליקציית פייסבוק דייטינג.