האלגוריתם של אינסטגרם – הסודות הגדולים

שתפו!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

האלגוריתם של אינסטגרם הוא אחד מסודות היקום הגדולים ביותר, סוד שהרבה אנשים היו רוצים לדעת, אבל רגע לפני שנצלול עם המאמר החשוב שלפניכם (כי בכל זאת יש פה הרבה מדי סודות חשובים), כדאי שתדעו מי הוא – אדם מוסרי (שאת מאמרו תרגמתי כאן עבור הקוראים).

 

אדם מוֹסֶרי הוא יזם אמריקאי-ישראלי שבעבר כיהן בתפקידי ניהול שונים בפייסבוק. כיום הוא העומד בראש חברת אינסטגרם (מאז חודש אוקטובר 2018). במאמר הנוכחי הוא מנסה לפרק לכם את חשיבות האלגוריתם ואיך הוא בכלל עובד (תתפלאו, יש 3 סוגי אלגוריתם במקביל!). קריאה מהנה!

 

זה תמיד קשה לבטוח במשהו שאתם לא מכירים (במיוחד אם כבר נגענו בנושא אלגוריתם), ולכן המאמר הזה נועד לעזור לכם להבין טוב יותר איך המערכת של אינסטגרם עובדת. יש המון חצאי אמיתות שמתפרסמות ברשת, לכן זה חשוב שנעזור לאנשים להבין איך באמת עובדת המערכת.

 

היום, אני מציג בפניכם מאמר אחד מתוך מספר מאמרים שונים שיעלו בתקופה השונה שפשוט ישפכו קצת יותר אור על איך אינסטגרם עובד. וכאן במאמר הראשון אסביר על “איך אינסטגרם מחליט איזה פוסט יקבל יותר תפוצה? ואיך פוסטים שונים מקבלים חשיפה יותר מאחרים?”

 

מה הוא האלגוריתם?

אחת ההטעיות אשר נפוצות ברשת הן כל מיני אגדות אורבניות שמספרות לנו על “איך עובד האלגוריתם”. נתחיל מהבסיס, חשוב להבין שאין אלגוריתם אחד באינסטגרם אלא ישנם מספר אלגוריתמים שונים שפועלים במקביל. חלקם מסווגים ומסובכים קצת יותר וכל אחד ממלא את חלקו במקביל לאחר. הסיבה היא, כי אינסטגרם מאמינים שניתן להתאים חווית משתמש לכל גולש בנפרד על פי בקשתו והתאמתו.

 

כשאינסטגרם הושקה איי שם ב- 2010, היא הייתה סך הכל אפליקציה שבה מוצגות תמונות שונות על פי סדר כרונולוגי. אך כשהזמן עבר ומספר המשתמשים השונים גדל יותר ויותר, היה קשה לאנשים לעקוב אחרי התמונות שהמשתמשים השונים אחריהם הם עוקבים העלו ושיתפו ברשת האינסטגרם. למעשה עד שנת 2016, משתמשים היו ‘מאבדים’ עד 70% מיכולת הצפייה והמעקב בפוסטים השונים של משתמשים אחריהם הם עוקבים, ואפילו כ 50% מסך הנעקבים הקרובים יותר אליהם. כך התחיל בעצם פיתוח התאמת הפיד, על פי נושאי עניין החשובים לגולשים (בהתאם לסוג הפוסטים להם עשיתם לייק – בתור התחלה).

 

למעשה, כל חלק באפליקציה (פיד, אקספלור, רילס) נהנה מאלגוריתם נפרד בפני עצמו שמותאם אישית לכל משתמש. כך שלמעשה זה דיי שונה מהסטורי, שם אנשים לרוב נהנים ממעקב אחרי אנשים שמעניינים אותם.

 

האלגוריתם של אינסטגרם – הסודות הגדולים

 

מה הוא הדירוג של הפיד ושל הסטורי?

במהלך השנים למדה המערכת שהמשתמשים מעדיפים לעקוב אחרי חברים ואנשים שמעניינים אותם באמת דרך הפיד והסטורי שלהם (חברים קרובים, משפחה ואנשים שונים שאנו מרגישים אליהם קירבה).

 

ואז כשהתחילו לעבוד ולהגדיר את חווית המשתמש באינסטגרם בצורה מדויקת יותר ניסו באינסטגרם להגדיר את מה שהכי חשוב עבור המשתמשים. עם הפיד והסטורי זה היה יחסית קליל. למעשה זה היה בעיקר הפוסטים האחרונים שעלו למערכת ע”י משתמשים שאתם עוקבים אחריהם. יש כמה שהם יוצאי דופן, כמו מודעות ממומנות אבל כל השאר הוא נטו מדיה של אנשים שאתם עוקבים אחריהם.

 

לאחר מכן לוקחים את כל המידע שיש על הגולשים, מה הם סוגי הפוסטים שעלו, מי היוזרים שהעלו את אותם הפוסטים והעדפות האישיות שלכם. כאשר אנו מכנים אותם ‘Signals’ (סיגנלים), כמובן שיש אלפי סיגנלים כאלו.

 

הסיגנלים עצמם אוגרים הרבה יותר מידע, כגון: מה הוא הזמן שבו עלה הפוסט, האם הפוסט עלה דרך הנייד או דרך דסקטופ, כמה פעמים עשיתם לייק לווידאו או תמונה, אבל אלו הנתונים הכי חשובים כשאנחנו בוחנים את הסיגנלים בפיד ובסטורי השונים:

 

  • מידע על הפוסט – כאן מדובר על סיגנל שמזהה כמה אנשים עשו לייק לפוסט, כך יש השלכות על התוכן המוצג בו, כמו מתי הפוסט עלה, כמה זמן הוא מנוגן (במקרה של וידאו), ואם המשתמש העלה אותו עם סימון של מיקום.
  • מידע על המשתמש שהעלה את הפוסט – זה מה שעוזר לנו להבין עד כמה המשתמש שהעלה את הפוסט אהוד או מעניין את הגולשים ופה נכנס גם הנושא של כמה אנשים יצרו מעורבות עם אותו המשתמש בשבועות האחרונים.
  • הפעילות שלכם – זה עוזר לנו להבין יותר מה הם תחומי העניין שלכם ובכלל מה מעניין אתכם יותר. הסיגנל קולט גם כמה פוסטים מאותו הסוג אהבתם.
  • היסטורית האינטראקציה שלכם – זה עוזר לנו להבין איך אתם מתנהגים כשאתם רואים פוסטים שונים מאותו המשתמש, כמו למשל גם אם אתם מגיבים באופן קבוע לאותו המשתמש.

לאחר מכן קיימות תחזיות, כאשר אלו ניחושים משכילים עד כמה הסיכוי שתאהבו פוסט או סטורי מסוים עם אינטראקציות שונות (לייק, תגובה, שיתוף), שזה בעצם מה שמפעיל אצל הגולשים את הרגש, כך שלמעשה יש פה עשרות נתונים במקביל.

 

בתמונות שעולות בפיד האינטראקציות הכי חשובות הן:

  1. כמה זמן תשארו על אותו הפוסט
  2. אם אתם מגיבים בפוסט
  3. אם אתם עושים לייק
  4. אם אתם שומרים את הפוסט
  5. אם אתם לוחצים על תמונת הפרופיל כדי להסתכל בפיד המלא של המשתמש

אז המערכת משקללת כל פעולה כך שתראו את הפוסטים בתדירות גבוהה יותר. בנוסף המערכת מוסיפה ומסירה סיגנלים שונים, איתותים ותחזיות לאורך זמן, וכמובן משפרים את האלגוריתם במציאת מה שאמת מעניין את הגולשים בשוטף.

 

מה הוא הדירוג של לשונית האקספלור?

לשונית האקספלור נועדה לעזור למשתמשים להרחיב אופקים ולמצוא עוד תחומי עניין שונים בזמן הגלישה באינסטגרם. הגריד באקספלור מורכב מהמלצות שמורכבות מתמונות ו-וידאו שהמערכת רואה לנכון להתאים לאותו/ה הגולש/ת ואשר יהיו לרוב שונים ממה שאתם רואים בפיד או בסטורי שלכם. באקספלור תראו את המבחר הגדול אשר גם מגיע מדגימה של היוזרים אחריהם אתם עוקבים ותחומי העניין השונים שלהם. גם כאן כמו בפידים השונים, האלגוריתם מתבסס בעיקר על פוסטים שאהבתם.

 

לדוגמא: אם עשיתם מספר לייקים לעמוד כלשהוא (נגיד קוקה קולה), אז המערכת מחפשת עוד משתמשים שאהבו את התמונות של קוקה קולה, ואז מבינים מי הם היוזרים השונים שהמשתמשים הללו עוקבים אחריהם, כך המערכת מניחה שמי שאוהב את קוקה קולה, אולי יאהב גם לראות תמונות/וידאו של משתמשים שונים שמחזיקים בקבוקי שתיה שונים.

כך שגם בפעם הבאה שתפתחו את לשונית האקספלור, כנראה ששוב תראו תמונות הקשורות לבקבוקי שתיה שונים או נושאים הקשורים לתחומים הללו בעקיפין. ברגע שהמערכת מצאה את תחום העניין בתמונות שלכם, היא תציג עבורכם תמונות שמתאימות בהתאם (לרוב כל תמונה ע”י משתמש אחר), ממש כמו בדירוג פיד וסטורי.

 

מה שעוד מיוחד בפיד האקספלור הוא שאלו תמיד יהיו משתמשים שאתם לא עוקבים אחריהם כלל. בנוסף חוקי הקהילה באינסטגרם משתנים בין הפיד לבין האקספלור, לכן אינסטגרם יצרה את ההמלצות באינסטגרם. שם תוכלו לקרוא על חוקי הקהילה קצת יותר לעומק ולהבין דברים נוספים כמו: ההימנעות משיתוף של פוסטים הכוללים חומרים שיכולים לפגוע בגולשים שונים (נגיד טבק וחומרי עישון שונים).

 

מה הוא הדירוג של רילס?

מטרתו העיקרית של הרילס הוא נטו הנאה. וממש כמו באקספלור, רוב החשבונות שתחשפו אליהם, הם לא משתמשים שאתם כבר עוקבים אחריהם. כך שהאלגוריתם של הרילס עושה את אותו התהליך ומציג לכם חשבונות שהמערכת חושבת שתאהבו, על בסיס לייקים לצפיה ברילס קודמים. בנוסף המערכת מציגה מדי פעם לגולשים סקרים שונים על רילס, כדי להבין איך הם תופסים אותם. אם הם אהבו, צחקו, נעלבו וכך המערכת לומדת את העדפות כדי להציג למשתמשים בפעם הבאה רילס של חשבונות רצויים יותר עבורם, כאשר המטרה היא לתת חשיפה גדולה לחשבונות קטנים יותר.

 

המטרה הכי חשובה מבחינתם המערכת היא להבין אם אהבתם את אותו הריל שאתם צופים בו, אם אתם צופים בו עד הסוף, אם עשיתם לו לייק, עוברים לעמוד המשתמש המלא (אפילו כדי להבין אם אתם מקבלים השראה נוספת מאותו המשתמש).

 

אלו הנתונים הכי חשובים כשבוחנים את הסיגנלים עבור הרילס השונים:

  • הפעילות שלכם – המערכת בודקת אלו סוגי רילס אהבתם, הגבתם להם ובכלל כאלו שיצרתם איתם מעורבות כלשהיא לאחרונה. הסיגנלים האלו עוזרים להבין מה הם תחומי העניין שלכם.
  • היסטורית האינטראקציה שלכם – כמו במערכת האקספלור, גם ברילס תחשפו בעיקר ליוצרים חדשים, ככה שאם תיצרו איתם אינטרקציה, זה גם ייתן למערכת עוד אפשרות של הבנת תחומי עניין חשובים לכם.
  • מידע על הריל – כאן מדובר על סיגנל שמזהה את סוג הוידאו שאתם צופים בו, מוזיקת רקע, הפריימים השונים בו והפופולריות של אותו הריל.
  • מידע על המשתמש שהעלה את הפוסט – זה מה שעוזר למערכת להבין עד כמה המשתמש שהעלה את הפוסט אהוד או מעניין את הגולשים כדי לספק חשיפה נוספת ומספיק רחבה עבור גולשים ומשתמשים שונים ברחבי האינסטגרם.

כמה דברים נוספים שחשוב לדעת:
אינסטגרם מורידה חשיפה ברילס למי שמשתמש ב Watermarks ורילס שמשתמשים שמעלים נושאים פוליטיים של מפלגות, חברי פרלמנט או אנשים מטעמם.

 

שדואו-באן

משתמשים לפעמים נוטים להאשים את מערכת אינסטגרם בשדואו-באן או השתקה והעלמה שלהם מהפיד. באינסטגרם מודעים לכך שהם לא תמיד מסבירים מדוע הם מורידים פוסטים כשהם כן מורידים אותם, מה מקובל בהגדרות ומה לא, ומה הם ההגדרות המדויקות של אינסטגרם.

 

כתוצאה מכך מוסרי וחבריו מבינים שמשתמשים שונים מגיעים להנחות שונות בזמנים כאלו ולכן אנשים הם כמובן מבולבלים. זו כמובן לא כוונתה של אינסטגרם או הייתה מעולם ולכן אינסטגרם עובדים כדי לשפר את הנושא הזה בהקדם.

 

כמו כן, במערכת אינסטגרם מתקבלים מיליוני דיווחים שונים כל יום ולכן כל טעות הכי קטנה שהמערכת מייצרת עולה בטעות שנפגעים בהן עשרות אלפי משתמשים.

במערכת אינסטגרם יודעים לספר שישנם משתמשים שטוענים שבעקבות השדואו-באן הם מקבלים פחות חשיפה, לייקים ותגובות. במערכת אינסטגרם לא יכולים להבטיח שבכל פוסט תקבלו בדיוק את אותה כמות החשיפה כמו בפוסט שלפניו. האמת היא שרוב העוקבים שלכם לרוב לא יראו את הפוסט שהעליתם, היות ורוב הגולשים מדפדפים וצופים בפחות מחצי המשתמשים שהם עוקבים אחריהם.

 

למרות זאת מוסרי חושב שהמערכת צריכה להיות שקופה יותר על מדוע חשיפת פוסטים או בכלל יורדת (כשזה קורה) ולנסות לייצר כמה שפחות תקלות וכמובן לתקן אותן כמה שיותר מהר כשהן כן קורות. בגלל המקרים הללו באינסטגרם עובדים על יצירת מערכת שתתריע מתי פוסט עולה נגד חוקי הקהילה, ולמה הפוסט ירד או הורדה לא החשיפה בהתאם. כך שבקרוב כנראה נראה יותר פוסטים בנושא ונחלוק אותו עם הגולשים.

 

איך תוכלו להשפיע על מה תראו בפיד שלכם?

כמות השימוש ואיך שאתם משתמשים באינסטגרם במהלך היום-יום שלכם, משפיע על מה תראו במהלך הזמן. אתם עוזרים למערכת לשפר אותה, פשוט כי אתם משתמשים בה. אבל הנה עוד כמה טיפים שימושיים עבורכם:

  • בחרו חברים קרובים – אתם יכולים לבחור את החברים הקרובים אליכם עבור הצפיות בסטורי. הפיצ’ר הזה נועד לכך שתוכלו לייצר אינטראקציה רק עם האנשים שבאמת קרובים אליכם. וההגדרה הזו גם יכולה לתפוס על כל הפיד שלכם.
  • השתקה של משתמשים שאתם לא מעוניינים בהם – אתם יכולים “להשתיק” יוזרים שונים שאתם לא רוצים לראות אצלכם בפיד (במידה ואתם לא רוצים להוריד מהם עוקב). כמובן שאותם משתמשים לא יודעים שהשתקתם אותם.
  • סמנו פוסטים מומלצים כ- “לא מעניינים” – מתי שתראו פוסט מומלץ עבורכם, בין אם זה באקספלור או בפיד שלכם, תוכלו לסמן בפוסט כ- “לא מעניין“, כך שהמערכת תקבל אינדיקציה ותשתדל לא להציג לכם פוסטים דומים בעתיד.

 

לסיכום

מערכת אינסטגרם תשתדל לספק לכם יותר מידע מהקיים היום, בין אם על תוכן או על דירוג תכנים. תמיד יהיו עוד אפשרויות בהם המערכת תוכל לעזור לכם להבין טוב יותר את המערכת שמתבססת בעיקר על תכנים שאתם אוהבים לראות ותשתדל לטעות כמה שפחות. נמשיך להציף מידע נוסף גם בפוסטים הבאים. אל תשכחו לעקוב!

 

לקריאת המאמר בשפה האנגלית:
https://about.instagram.com/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works